راهنمای نگهداری آیرکس 180


شرایط نگهداری و استفاده درست از موتورسیکلت زیگما آیرکس 180 : 

روغن موتور : 

به علت قرارگیری و کارکرد صحیح چرخ دنده ها در کنار هم ، امکان ( احتمال ) ایجاد براده در انجین در ابتدای استفاده بسیار بالاست . لذا بهتر است در 1000 کیلومتر اول ، روغن موتور 2 مرتبه تعویض گردد . 

مرتبه اول در 200 کیلومتر و مرتبه دومس از طی مسافت 1000 کیلومتر

پس از ان بهتر است مابین 1000 - 1500 کیلومتر یک بار ، روغن موتور تعویض گردد .

مناسب ترین روغن برای انجین اسکوتر آیرکس ، روغن 20W-50 می باشد . حجم مصرفی روغن در انجین زیگما آیرکس 800 سی سی می باشد . نوع و برند روغن موتور بسته به انتخاب وسیله مشتری می تواند متفاوت باشد .

روغن گیربکس :

به علت مشابه برای روغن موتور ، روغن گیربکس نیز بهتر است در 200 کیلومتر اول به همراه تعویض روغن موتور ، تعویض گردد . ( ضمن اینکه روغن پایه ( موتور - گیربکس ) در ایران به علت پایه اول بودن و دارا بودن مخازن نفتی بسیار ، دارای کیفیت به مراتب بالاتری نسبت به روغن موتور و گیربکس کشور چین می باشد )

پس از تعویض اولیه ، بهتر است روغن گیربکس هر 5000 کیلومتر تعویض گردد .

مناسب ترین روغن گیربکس برای انجین زیگما آرکس ، “ واسکازین 85W-90 ” می باشد . حجم مصرفی واسکازین در انجین زیگما ، 120 سی سی است .

فیلتر هواکش : 

فیلتر هواکش بهتر است پس از 10000 کیلومتر تعویض گردد ، ولی قبل از رسیدن به این میزان کارکرد ، بهتر است در هر بار تعویض روغن ، تعمیرکار فیلتر هواکش را با باد پرفشار تمیز کند . ( درب هواکش را باز کند و فیلتر را جدا کند )

صافی بنزین : 

به علت وجود ریزگردهای موجود در سوخت ، بهتر است برای جلوگیری از خراب شدن و سوختن پمپ بنزین ، صافی بنزین در هر 3000 کیلومتر تعویض گردد .

لنت ترمز : 

نحوه تعویض لنت ترمز کاملا بستگی به نحوه استفاده از موتور سیکلت توسط راکب دارد و نمی توان عدد( بازه ) خاصی برای آن در نظر گرفت . در قاعده کلی که وجود دارد ، در غالب اوقات ، بعد از هر دو بار تعویض لنت عقب ، یکبار لنت جلو تعویض می گردد و نسبت 2 به 1 در آنها وجود دارد . بهتر است به دلیل وجود خطرات جانی ناشی از عدم عملکرد لنت ترمز ، به محض افت کردن عمل ترمز گیری ، وسیله نقلیه را به یک تعمیرکار ماهر ( نمایندگی های زیگما ) جهت بررسی نشان بدهید .

سیستم کلاچ :

سیستم کلاچ در انجین های اسکوتری ( CVT ) شامل پولی جلو ، پولی عقب ، لنت کلاپ و تسمه انتقال قدرت می باشد . در موتورسیکلت های زیگما از سیستم کلاچ شرکت معتبر تایوانی استفاده شده و به دلیل کیفیت بالا لازم است بعد از طی مسافت 5000 کیلومتر جهت بررسی وضعیت سیستم کلاچ ، به یک تعمیرکار ماهر جهت بررسی وضعیت کلی ، نشان داده شود . قطعاتی که لازم است تعویض گردند عبارتند از بوش فولی جلو ، لنت کلاچ و تسمه انتقال قدرت . توصیه میشود در صورت امکان در هر 3000 کیلومتر به منظور جلوگیری از کاهش شتاب موتورسیکلت و ایجاد کندی در عملکرد سیستم کلاچ ، تسمه انتقال قدرت تعویض گردد تا موتورسیکلت در بهترین شرایط عملکردی از نظر انجین قرار بگیرد . تعویض مابقی قطعات بسته به تشخیص تعمیرکار صورت می گیرد .

شمع : 

شمع مورد استفاده در موتورسیکلت های زیگما از برند معتبر تحت لیسانس ژاپن ، NGK-R می باشد ، لذا این قطعه دارای قابلیت اطمینان بالا و عملکرد طولانی مدت است . با این حال بهتر است در سرویس دوره ای 5000 کیلومتر شمع موتورسیکلت توسط تعمیرگاه مورد بررسی قرار بگیرد . جهت بازدهی و عملکرد ماکزیمم در شمع و عمل جرقه زنی موتورسیکلت ، بهتر است شمع در هر 10000 کیلومتر تعویض گردد 

نکات فنی تکمیلی :

به علت حساس بودن سیستم انژکتور و احتمال گرفتگی سوزن انژکتور در موتورسیکلت و دشوار بودن شستشوی انژکتور توسط تعمیرگاه ها ( و پرهزینه بودن آن ) ، توصیه میشود به منظور جلوگیری از ایجاد مشکل در سیستم سوخت پاش ، پس از هر 3 باز بنزین زدن ، از اکتان بنزین استفاده شود . مصرف 200 سی سی اکتان بنزین پس از هر 3 باک مصرف کردن کافی است . حتما از اکتان های اورجینال و مورد تایید افراد متخصص استفاده شود تا در عملکرد موتورسیکلت تاثیر مثبت بگذارد و عمر قطعات انژکتور را بالا ببرد .


میزان باد لاستیک جلو و عقب بر روی عمل ترمزگیری موتورسیکلت تاثیر مستقیم دارد . میزان باد لاستیک زیاد ، باعث کاهش سطح استکاک لاستیک با آسفالت شده و عمل ترمزگیری به درستی صورت نمی گیرد . میزان باد لاستیک مناسب برای موتورسیکلت زیگما آیرکس ، 25psi می باشد . میزان باد لاستیک بر روی سیستم تعلیق و فنربندی نیز تاثیر مستقیم دارد و باد لاستیک زیاد ، باعث عدم راحتی در دست اندازها می شود .


در ابتدای استفاده از موتورسیکلت ، به دلیل آب بندی نبودن ( به اصطلاح ) و نو بودن لنت ترمز جلو و عقب موتورسیکلت بهتر است از ترمزگیری شدید و محکم خودداری نمایید . ( 100 کیلومتر اول ) پس از آن و پس از مراجعه به نمایندگی جهت انجام سرویس دوره ای اول 200 کیلومتر ، تعمیرگاه باید ترمز عقب موتورسیکلت را تنظیم نماید تا عمل ترمزگیری به درستی انجام شود . ( این عمل با تنظیم کابل ترمز براحتی قابل انجام است ) در صورت عدم انجام این کار ، ممکن است راکب تصور کند که ترمز به درستی عمل نمی کند و اقدام به تعویض لنت ترمز کند . در صورت که به هیچ وجه نیازی به این کار نیست ، گرا که لنت ترمز زیگما آرکس از بهترین برند کیفیتی و OEM می باشد و لنت های موجود در بازار به مراتب از کیفیت پایین تری نسبت به آن قرار دارند . پس تنها راه حل رفع این مشکل ، تنظیم کابل ترمز عقب توسط تعمیرگاه نمایندگی می باشد و ابدا جای نگرانی وجود ندارد .


به دلیل تکنولوژی بالای سیستم انژکتور موتورسیکلت زیگما آیرکس ( BOSCH ) ، از نصب سیستم های برقی اضافی بر روی درخت سیم ( سیم کشی ) موتورسیکلت جدا خودداری کنید ، چرا که باعث ایجاد مشکل و برخورد خطا در سیستم کنترل الکترونیکی ( ECU ) موتورسیکلت شده و چراغ چک روشن میشود . قبل از هرگونه تغییر ، با نمایندگی مجاز زیگما مشورت کنید .